Опис досвіду роботи


                   Опис досвіду.


  Біологія як предмет природничого циклу покликана формувати в учнів цілісне уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу;

 -екологічний спосіб мислення;

- роль і місце людини в довкіллі, її моральну відповідальність за збереження природи;

 -здоровий спосіб життя.

Все це ті компетенції особистості, яких потребує сучасне суспільство.

У звязку із реформуванням системи освіти, переосмислення змісту і завдань навчання, перед вчителем постає безліч питань, але головні з них такі:

Як навчити школяра любити навчатися?

Як стимулювати його до активного пізнання:

Як створити умови для розвитку і реалізації особистості?

Як засобами предмету формувати ключові життєві компетенції?

 Такі ж питання свого часу і переді мною у моїй педагогічній діяльності.

Постала дилема: як побудувати свій урок, щоб він одночасно забезпечував

відповідність вимогам сучасних освітніх технологій;

забезпечення відповідно до вимог програми наукового рівня подачі навчального матеріалу

і в той же час

- був цікавим, захоплюючим;

- був ефективним і результативним;

- був зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів.

 Урок не може бути цікавим, якщо учень постійно включений в одноманітну за структурою й методикою діяльність. Урок має слугувати засобом розвитку творчих здібностей учнів, їхніх потреб, обдарувань, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання і самовдосконалення.

 Якщо говорити про використання на уроках методів наукового пізнання, то, мабуть, не існує кращої методики, ніж ті, яку створює сам вчитель. На кожному уроці вчитель прагне досягти його результативності, а це можна здійснити різними шляхами:

-активізація дітей на уроці;

-підвищення інтересу до навчання;

-свобода під час висловлювання міркувань;

-звільнення учнів від механічного заучування;

-подолання невпевненості, страху помилки.

  Вважаю, що тільки стимулюючи розвиток ініціативності, відповідальності та самостійності учні, можна спонукати його до пошуків шляхів досягнення високих результатів навчання. Не секрет, що донедавна учитель був лише фільтром у відборі навчальної інформації, сьогодні ж, за інтерактивного навчання, це помічник, одне з вагомих джерел, консультант у роботі. Це зобов”язує мене постійно знаходити правильний підхід до вдосконалення методів і засобів навчання, добиватися вищої форми співробітництва вчителя і учня – спочатку викликати здивування, а потім, відповідно, й інтерес. Звичайно, сьогодні у викладанні біології існує цілий ряд проблем: різний обсяг тем, складність програми, здебільшого важкий виклад матеріалу, насиченість біологічними поняттями й термінологією, високий рівень науковості, недостатня кількість часу, відведеного на виконання лабораторних і практичних робіт в межах уроку. Ці труднощі ставлять переді мною завдання – викликати інтерес і бажання до навчання, використовуючи найефективніші форми й методи, особливо коли мова йде про цілеспрямоване та самостійне одержання знань учнями.

  Наука біологія -  специфічна, тому що в ній перетинаються вектори техніки, етики, естетики та філософії, а вона, впливаючи на них, займає проміжне становище між природознавством і суспільними науками. Тому в біології діють три типи законів: еволюційні, функціональні та причинні. Завдяки їм створюю умови для таких педагогічних технологій, які базуються на активізації та інтенсифікації діяльності учня.

  Основними методами, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів, стали: самостійна робота, проблемні та творчі завдання, дидактичні ігри, конкурси. Тестові завдання дають можливість за короткий час виявити рівень засвоєння навчального матеріалу в усіх учнів класу, закріпити одержані знання, систематизувати їх, крім того, ще йде підготовка до зовнішнього тестування. Визначення біологічних термінів, понять дають змогу розвивати память, логічне мислення, застосовувати їх на практиці. Демонстрація різноманітних дослідів чи їх результатів на уроках проводиться в усіх класах. Учні вчаться проводити дослід, спостерігати, порівнювати та робити висновки. Малюнок дає змогу розпізнавати органи, частини обєкта. Робота в парах та групах використовується з метою перевірки знань, розвязання складних проблем, засвоєння та закріплення знань. Учні отримують змогу говорити, обмінятись ідеями. Ця робота сприяє розвитку навичок спілкування, уміння висловлюватися, критичного мислення, уміння переконувати і вести дискусію. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Засобами є співнавчання і взаємонавчання.

 

Мета роботи: навчити учнів самостійно і творчо розвязувати проблеми, шукати нову інформацію, аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Завдання: вивчити інтерактивні технології, методи та прийоми навчання з метою подальшого застосування в процесі пізнавальної діяльності учнів, при цьому створити умови для навчання та розвитку учнів.

 

  Для того щоб навчання було ефективним, перш за все необхідно викликати в учнів цікавість до уроків біології. Цього можна досягти використовуючи інноваційні технології.

Я застосовую такі шляхи підвищення ефективності уроків біології:

Використовую інтерактивні методи на уроках.

Робота в малих групах. Групова діяльність організовується в групах мінімального складу – із двох осіб. Звідси й назва діяльності – парна навчальна діяльність. Використання таких міні-груп ефективне в класах з малою наповнюваністю. Для роботи в парах можна запропонувати давно відомі прийоми, такі як взаємоперевірка, взаємодиктанти, складання плану тексту, робота з термінами. Ця форма досить продуктивна на практичних заняттях.

А. Учень – «учитель», учень – «учень»

Учні в парах по черзі відповідають на питання, записують результат, пояснюючи один одному. На уроці учні по черзі виконують роль «учителя». Про закінчення роботи діти сигналізують піднятими руками.

Б. «Ти – мені, я – тобі»

Мозковий штурм – мета: полягає у збиранні якомога більшої кількості ідей, щодо проблеми, від усіх учнів упродовж обмеженого часу. Спонукає учнів виявляти уяву, допомагає вільно викладати думки.

Як я організовую таку роботу:

а) презентую проблемне питання (краще написати на дошці);

б) пропоную всім викласти ідеї, коментарі щодо проблеми;

в) не коментую і не оцінюю під час висування ідей;

г) Підсумовую і оцінюю запропоновані ідеї.

«Так – ні»

Ланковий ставить питання всім членам ланки одночасно, учні дають відповідь на питання, пояснюючи свою точку зору. Також можна дати це завдання індивідуально. Результати роботи занотовуються до карток індивідуального контролю знань.

Наприклад:

Графічний диктант

Так – «+»

Ні – «-«

Метод ПРЕС. Кожна ланка отримує одне завдання, швидко обговорює його. Потім представник від кожної ланки має захистити думку своєї ланки. Виступ учні передбачає дотримання таких етапів:

1) Висловте свою думку                                    …я вважаю, що…

2) Поясніть причини появи цієї думки            …тому, що…

3) Наведіть приклади, аргументи                     …наприклад…

4) Узагальніть свою думку                                     …отже, таким чином…

Мікрофон. Різновидом загальногрупового обговорення є технологія «Мікрофон», яка дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.

Зробити роботу з підручником цікавою.

  Велику увагу приділяю роботі з підручником. Адже інформація на слух в     100 разів гірше, ніж зором

Прочитайте текст підручника

-Складіть словник біологічних понять, явищ, що стосуються теми.

-Створіть кросворд за цими словами.

-Запропонуйте кросворд для розгадування іншій групі.

Що зайве?

Прочитайте текст підручника.

Складіть перелік понять з тем.

Включіть у цей перелік слова, які не стосуються вивченого.

Обміняйтеся аркушами.

Проведіть смисловий аналіз понять.

Вилучте зайві слова.

Чомучка.

-Прочитайте текст параграфа.

-Сформулюйте до нього шість запитань, які розпочинаються так:

Що…? Де…? Коли…? Як…? Чому…? Навіщо…?

Конспект (кожному учневі видається кілька аркушів паперу)

-Прочитайте текст параграфа.

-Пронумеруйте абзаци параграфа.

-Виділіть на кожному абзаці тексту головну думку й запишіть на окремому аркуші.

-Перемішайте аркуші і передайте їх сусіду.

-Визначте номери абзаців, яким, навашу думку, відповідають конспекти.

-Поверніть аркуші хазяїну.

-Перевірте правильність виконаної роботи і поставте оцінку.

Естафета

-Прочитайте текст параграфа.

-Станьте в коло.

Оберіть першого, хто розпочне естафету, і почніть переказувати (кожний має право висловити лише одне речення, одну фразу).

 

Дерево мудрості

-Прочитайте текст параграфа.

-Сформулюйте запитання за текстом підручника.

-Запишіть його на аркуші паперу.

-Прикріпіть до дерева мудрості.

(Після того як дерево вкриється «листочками», учні по черзі підходять до нього й відповідають на запитання.)

Цю методику можна застосовувати для перевірки домашнього завдання. Для цього потрібно, щоб учні, використовуючи шість журналістських питань: Що..? Де..? Коли..? Як..? Чому..? Навіщо..?, підготували вдома запитання до теми..

У класі ж, обєднавши учнів у групи по три, чотири особи попросіть вибрати з підготовлених удома запитань три найцікавіші, найбільш змістовні, і прикрасьте ними «дерево мудрості».

Використання експерименту

-Використання експерименту вчителем під час пояснення матеріалу.

-Використання експерименту під час роботи учнів у дослідницьких групах (кожна група отримує своє завдання – поставити експеримент і зробити висновки з отриманих результатів.

Використання демонстраційних приладів, плакатів, таблиць, фотографій            карток, дидактичного матеріалу.

Використання аудіо- та відеотехніки для демонстрації цікавих наукових фільмів.

Використання ПК для демонстрації деяких дослідів, які неможливо показати за відсутності необхідних приладів.

Позаурочна творча самостійна робота, підсумки і результати, якої відбиваються на уроці, оцінюються самими учнями

Випуск газети біологічного змісту.

Написання віршів.

Використання традиційних біологічних диктантів

Логічно-ланцюжковий диктант.

За запропонованим прикладом скласти логічний ланцюжок: клітина – тканина – орган – система органів – організм.

Фразеологічний диктант.

Закінчити речення:

Тіло ракоподібних поділене на відділи…

Тіло річкового рака вкрите…

Кровоносна система річкового рака…

Вибірковий диктант

Учитель читає твердження. Якщо учень згоден із цим твердженням, то відповідає «так», а якщо не згоден – «ні».

Диктант-гра «хто швидше»

Біля дошки дві команди учнів, яким забороняється розмовляти між собою під час змагання. Завдання – якомога швидше записати на дошці крейдою задане біологічне поняття. Кожний член команди повинен дописувати одне слово до визначення. Виграє той, хто першим дописує речення. Наприклад:

Клітина – це..

Тканина – це…

 Аналізуючи досягнення учнів у засвоєнні нового матеріалу, я зробила висновки, що в разі систематичного застосування інтерактивних методів в учнів підвищується інтерес до біології, стимулюється навчальна активність, розвивається мислення, пам”ять, формуються здібності приймати розумні рішення в нестандартних ситуаціях.

 Л. Мерсьє сказав: «Проникливий розум палає яскравим полум”ям тільки тоді, коли погляди людей заохочують його сміливість, його зусилля, його вищість».

 

 

Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене;

вони будуть відкривати це нове самостійно.

Моє основне завдання – допомогти їм розкритися.

                                                             М. Пестолацці

 

 

 

 


Використання методу проектів на уроках біології 

та природознавства

Сучасне  суспільство характеризується стрімкою зміною темпів життя, технологій, лавиноподібним зростанням інформації, ускладненням праці і соціальної діяльності, саме тому необхідно змінювати основні методи навчання. Недостатньо дати суму знань учням, потрібно навчити їх орієнтуватися в потоці інформації, систематизувати і обирати потрібне. Учитель повинен розвивати у учнів навички, які потрібні людині 21 століття:відповідальність та адаптивність, критичне та системне мислення, вміння працювати з інформацією та медіа засобами, ставити та вирішувати проблеми, направленість на саморозвиток, творчість і допитливість та інші. Все це дуже легко зробити, якщо використовувати метод проектів на уроках.Сьогодні  більшість учнів мотивована на стійке, незалежне, цілеспрямоване і самостійне навчання. Саме тому їх привертає робота над проектом, тим що вони беруть на себе ризик самостійних дій і вчаться на своїх помилках.Уміння працювати з інформацією, узагальнювати, аналізувати, систематизувати все це допоможе учням в роботі над проектом. Навички роботи з комп'ютером їм будуть потрібні не тільки для пошуку інформації (тим паче, що на сьогоднішній день учні частіше і більш охоче шукають інформацію через Інтернет, чим в бібліотеці), але і для того, щоб представити  і розкрити тему своїх досліджень.Метод проектів потребує ретельної підготовки вчителя, оскільки від того, наскільки він зможе зацікавити учнів темою проекту буде залежати і результативність роботи учнів. Учитель повинен чітко сформулювати основні, проблемні та навчальні питання, чітко визначити терміни роботи над проектом, ознайомити з методами оцінювання як протягом всього проекту, так і кінцевого результату.Пропоную до вашої уваги план роботи над проектом «Листопад. Опале листя: користь чи шкода». Існує кілька основних етапів в роботі над проектом, яких доцільно було б притримуватися: вступне заняття (ознайомче), організаційний, основний етапи, захист та підведення підсумків роботи. Вступний  етап (тривалість - 1 урок)На цьому етапі учитель повинен чітко поставити перед учнями основне, проблемні та навчальні питання. Та провести формуюче оцінювання знань учнів з цієї теми ( це можна зробити у вигляді фронтального опитування або тесту)Результативність роботи учнів багато в чому залежить від їх зацікавленості. Саме тому потрібно навести цікаві факти по темі, що вивчається. Це можна зробити у вигляді  відеоролика або презентації ( вони допоможуть учням зорієнтуватися та обрати тему для своїх досліджень).  Але учні повинні знати, що вони можуть обрати іншу тему, яка їх більше зацікавить (якщо вона буде відповідати темі проекту).
Учитель повинен познайомити з формами захисту учнівських робіт (презентація, wiki-стаття, публікація, брошура, фотовиставка, доповідь та ін.). Буде дуже корисно, якщо учні побачать зразок такої роботи, яку виконували інші учні.Після цього необхідно познайомити учнів (якщо вони вперше працюють над проектом) або нагадати алгоритм  роботи над проектом:v визначте тему ваших досліджень,v розподіліть обов’язки в групі,v складіть графік виконання роботи,v в ході роботи визначте форму захисту своєї теми .На першому етапі дуже важливо познайомити учнів з критеріями оцінювання їх робіт .На цьому уроці учні повинні об'єднатися в групи та обрати тему досліджень. Іноді учні корегують тему своїх досліджень у ході роботи, тому що знаходять цікаві факти. Вважаємо, що такі зміни необхідно підтримувати, тому, що вони свідчать про захопленість учнів. Основне питання проекту не повинно мати однозначну відповідь і повинно наштовхнути учнів на пошук відповіді саме тому ми його сформулювали наступним чином:                                                                       Опале листя: користь чи шкода?
Проблемні питання  повинні направити учнів в потрібному напрямку в їх дослідженнях:
 Ø  Яка користь від зеленого листя?
 Ø  Яка користь від опалого листя? 
Ø  Яка шкода від опалого листя? 
Ø  Що робити з опалим листям?
Навчальні питання:

Ø  Чому відбувається листопад?
Ø  Які зміни відбуваються цієї пори року?
Ø  Для чого потрібен процес фотосинтезу?
Ø  Що стається з листям після опадання?
Ø  Чому листя змінює колір.? У яких дерев місцевості опадає листя?Що називають хімічним явищем?Які ознаки свідчать про те, що відбулося хімічне явище?За якими ознаками гниття відносять  до хімічних явищ?
Організаційний етап (1 урок)
Учителеві необхідно підтримати учнів на перших етапах роботи над проектом,  для того, щоб вони знали, що у будь-який момент можуть звернутися за допомогою. Але така опіка не повинна бути надмірною, інакше можна втратити самостійність учнів.На цьому уроці  вчитель повинен ознайомити учнів з правилами оформлення досліджень, заповнення «щоденника дослідження» дати поради (при необхідності) по складанню графіка роботи і розподілу обов'язків між членами групи.Такий щоденник роботи учнів допоможе їм відчувати відповідальність за своє навчання. Вони повинні визначити цілі, виробити стратегію для їх досягнення, створити тимчасовий графік роботи, визначити критерії оцінювання.
Основний етап (пошуковий) (4 уроки)
Він може відбуватися повністю на уроках (якщо є змога забезпечити учнів літературою або є можливість працювати в Інтернеті) або частково. Учні шукають інформацію у вільний час, а потім приносять на урок, де всією групою її опрацьовують (аналізують, систематизують, роблять висновки).                  На цьому етапі учителеві важливо приділити увагу кожній з працюючих груп, відслідковувати просування учнів в роботі. Самостійні учні ефективно планують свій час і виконують завдання без нагадування. Але бувають випадки, коли необхідне втручання вчителя, щоб спрямувати  або підштовхнути до активних дій, але головне не перестаратися.Вперше працюючи над проектом, учні іноді не можуть вірно розподілити обов’язки або терміни виконання тієї чи іншої роботу, а тому наприкінці проекту мають не той результат на який очікували. Не вистачає як кажуть «однієї ночі». Лише вірно організувавши сам процес роботи, можна отримати очікувані результати. Тому завдання вчителя - утримувати в полі зору кожну з груп. Вперше  це може бути важко, але, якщо така форма роботи як проект використовується учителем достатньо часто, то з часом як для учителя, так і для дітей організаційні моменти відходять на другий план, а на першому знаходиться сам процес навчання чомусь новому в процесі пошуку. І таке навчання більш ефективне, порівняно з репродуктивним відтворенням тексту підручника. Вміючи аналізувати, порівнювати та систематизувати учневі не важко буде орієнтуватися в сучасному житті, а також не важко буде скласти ЗНО.        Під час цього етапу учні шукають теоретичний матеріал з обраної теми або проводять власні дослідження (якщо є можливість і необхідність). Вони обирають форму для захисту своєї теми, та оформлюють роботу у вибраному форматі, готують матеріал до захисту своєї роботи.
Захист роботи та підведення підсумків (2 уроки)
На цьому етапі учні повинні захистити обрану тему (в обраному форматі). Але для того, щоб робота була ефективною не тільки для цієї групи, але й для класу  в цілому, необхідно щоб однокласники мали змогу оцінити роботу групи та мали можливість поставити запитання. Причому, вважаємо доцільним, кількість і якість питань оцінювати вчителем, для того щоб потім можна було додати ці результати до оцінки, яку учні отримають під час захисту своєї роботи.Ступінь розкриття обраної теми досліджень в роботі учнів, методи, за допомогою яких вони розкриватимуть обрану тему вкажуть наскільки глибоко вони замислилися над існуючими проблемами.Будь-які досягнення учнів повинні бути оцінені (не завжди у вигляді оцінки, іноді достатньо похвали). Потрібно обов'язково відзначити роботу тих учнів, які до цього моменту вважали за краще бути пасивними слухачами. Тому вважаємо, що протягом роботи над проектом учні повинні мати змогу отримати декілька оцінок, які б відповідали ступеню участі кожного в роботі. Рефлексія і самооцінка дадуть учням можливість оцінити власний прогрес, свої думки і навчання, і методи їх поліпшення. Відгук однолітків допоможе учневі побачити внутрішні якісні характеристики своєї роботи, особливо через оцінювання робіт інших учасників. 
Вважаю, що використання  методу проектів в роботі, є найбільш ефективним на сьогоднішній день для формування цілісної конкурентноспроможної особистості учнів.
Програма 10-11 класи


Програма 9 клас